Nieuws over Middelland DEELt

door • 29 oktober 2022 • Bewoners, Groen

Zaterdag 15 oktober was er een gezellig inloopspreekuur over Middelland DEELt in het pandje in de Graaf Florisstraat. Met koffie, limo, koekjes en autodrop zijn er anderhalf uur geanimeerde gesprekken gevoerd over auto’s delen. Franz Ziegler en Luuk van der Meer, twee van de “deelambassadeurs”, hebben veel vragen beantwoord van geïnteresseerden. Hier de belangrijkste vragen en antwoorden op een rijtje. 

Zit je aan één auto vast als je gaat auto delen? 

Nee, alle deelnemers leasen gezamenlijk een aantal auto’s. Afhankelijk van het aantal deelnemende huishoudens en het aantal kilometers dat zij verwachten te rijden, zijn dit er zo’n vier tot zeven. Wat voor auto’s dit zijn, beslissen de deelnemers samen. 

Kan je ook met de deelauto meerdere dagen per week naar je werk?

Jazeker. Je kunt de auto reserveren en op vaste momenten gebruiken. Ook regelmatige autogebruikers hebben baat bij auto delen. Bij veel gebruik gaat het tarief omlaag. Er zijn voor bijna iedereen genoeg momenten in de week dat je de auto niet gebruikt. 

Kunnen we ook met de auto op vakantie? (De meest gestelde vraag op het spreekuur.)

Je kunt hierover een afspraak maken. Twee bestaande deelcoöperaties in Den Haag zijn deze zomer hiermee begonnen. Per groep waren twee auto’s beschikbaar gemaakt voor een lange vakantie tegen een vast bedrag van € 250 per week exclusief laadkosten (6ct per km). Dat zorgt ervoor dat de auto’s in deze vakantie periode meer werden gebruikt, en dat is gunstig. Naast deze losse actie hanteren de bestaande coöperaties in de vakanties een maximale periode van vijf dagen.

Waarom zou je niet gewoon huren van een commerciële aanbieder?

Omdat we met MiddellandDEELt samen kunnen bepalen welke auto’s we nemen, welke regels we hanteren en er niemand anders aan hoeft te verdienen. Een coöperatie kan geen winst maken. Dus het is nooit “te duur”. In zijn algemeenheid kan het niet goedkoper dan een coöperatie omdat het simpelweg een heleboel overhead scheelt ten opzichte van een verhuurbedrijf. En samen delen in de wijk is gewoon een goed idee.  

Hoe zou het reserveringssysteem er uit kunnen zien en hoe open je de auto’s?

Op wijzijndeel.nl komen hier binnenkort meer video’s over. De auto’s open je met de app. 

Zit je er al aan vast als je je inschrijft op de website?         

Nee, zeker niet. Zie het als een intentieverklaring. Als we echt van start gaan, teken je een verklaring. Pas dan zit je er aan vast, zolang als dat je meedoet. En je kunt er ook weer uitstappen.

Wat voor auto’s kunnen we nemen (grotere auto’s voor vakantie, of voor veel bagage, lage instap, elektrisch of niet)?

Op termijn kan alles wat we willen. Dus ook een mix van groot en klein en zelfs van elektrisch en benzine. Op dit moment is de markt verstoord, dus is nog onduidelijk welke opties gelijk beschikbaar zijn als we willen gaan starten. 

Waarom zou je korting geven op weinig gebruikte momenten?

Daarmee wordt gebruik interessant voor meer mensen. Dus gaat het gebruik omhoog en kunnen de andere (vaste) prijzen naar beneden. 

Wat is het maandbedrag per deelnemer?

De kosten per persoon zijn afhankelijk van hoeveel gebruik je denkt te gaan maken van een DEEL-auto. Om uit te rekenen wat voor jouw huishouden de maandlasten zullen zijn, vul je een ritanalyse in op de site: wijzijndeel.nl/Doe mee/Ritanalyse. Je krijgt dan een geschat maandbedrag in je mail toegestuurd. Die kosten zet je af tegen je huidige kosten (wegenbelasting, verzekering, onderhoud, benzine). Je zult doorgaans goedkoper uit zijn dan in je eentje een auto bezitten en gebruiken.

Wat zijn de kosten voor de corporatie per auto?

De meeste coöperaties hebben een mix aan auto’s (groot, klein, middenklasse). Wat de kosten zijn voor te leasen auto’s hangt af van het type en de grootte van de auto. Een middenklasse auto kost zo’n €800 per maand. Elke auto moet een bepaald aantal uren geboekt worden om dat bedrag ‘op te leveren’. Stel: je hebt 4 middenklasse auto’s, dan moet je met elkaar minimaal €3200 in de maand ‘opbrengen’ om dat bedrag eruit te krijgen. Of anders moet het uurtarief omhoog.

Gaan de kosten omlaag na de proefperiode?

Ons doel is om in de proefperiode dezelfde prijzen te hanteren als daarna. Om dat te
doen hebben we wel wat hulp van de gemeente nodig. Als die er niet is zal het in de
proefperiode een stuk duurder zijn. 

Wanneer gaan we van start?

Als we voldoende deelnemers hebben die voldoende kilometers gaan rijden! Meld je aan op wijzijndeel.nl > doe mee! We hebben naar schatting ongeveer 25 huishoudens nodig die DEELnemen. 

Dus enthousiasmeer vooral je buren, straatgenoten en andere geïnteresseerden. 

We hopen begin 2023 van start te kunnen gaan! 

Als er nog andere vragen zijn en/of als je geïnteresseerd bent, stuur dan een mail aan middellanddeelt@gmail.com

Binnenkort organiseren we weer een voorlichtingsbijeenkomst. Houd de mailing in de gaten!

Nina Huygen

Gerelateerde artikelen

Comments are closed.