Geschiedenis Website en TelegraafFloris

door • 18 oktober 2023 • Geschiedenis, Vereniging

De straat met een website en een krant, hoe het ooit begon…

Waar de gevels van de huizen inmiddels al minimaal 100 jaar oud zijn, leeft de straat ook al zo’n 23 jaar in andere een dimensie, namelijk als website in cyberspace… Tijd voor een trip door het digitale archief.

2000 – Website 1.0

4 maart 2000 was de datum waarop het allemaal begon. Op een regenachtige dag zien we zien we Graaf Floris zelf in vol ornaat, gezeten op zijn witte paard, over de brede stoep richting de Heemraadssingel schrijden om daar het bordje met het adres www.graafflorisstraat.nl te onthullen en de straat officieel het digitale tijdperk in te loodsen. De website was hiermee geopend, waarna de technofanfare van autokunstenaar Olaf Mooij deze feestelijkheid nog eens extra muzikale kracht bij zette. 

De website zelf was in de weken daarvoor gebouwd door Gies van de Kamp, die in die tijd haar hand oefende als grafisch ontwerpster. Ze gebruikte het programma GoLive. De eerste versie van de site is voor de gelegenheid van het eeuwfeest weer even live gezet, zie https://graafflorisstraat.nl/oudst/. In die tijd was je nog blij met weinig. De site was wars van web conventies – die waren er toen nog niet – en oogt heerlijk vintage.

De afbeeldingen hield Gies express klein, want anders duurde het laden van de website veel te lang. De site was gevuld met weetjes, handige telefoonnummers, geschiedenis en aankondigingen. Na de initiële livegang nam Jeroen Leemans het onderhoud op zich.

2006 – De TeleGraafFloris – stencileditie

Voor de eerste editie van de TeleGraafFloris, de krant van de straat, gaan we terug naar 2006. Harold Smits presenteert de uitkomsten van een onderzoek naar de leefbaarheid van de straat dat onder 55 bewoners is uitgevoerd. Samen met opbouwwerker Thessa Bakker wordt er een conceptagenda opgesteld om de leefbaarheid verder te vergroten en €9000,- straatbudget zeker te stellen. Onderdeel daarvan was een nieuwsbrief voor de communicatie en voilá: de straatkrant zag het licht.


“We wilden veel leden voor de straatvereniging werven, zodat we met zijn allen het pandje 88a konden huren “, vertelt Harold Smits,  “daarom moest er programmering zijn. Daarbij was de straatkrant essentieel. We communiceerden allerlei ideeën alsof ze al helemaal uitgedacht waren. Die moesten daarna dan wel uitgevoerd worden.” De naam TeleGraafFloris vond de redactie goed passen bij de smeuïge, lichtvoetige schrijfstijl die men in de krant hanteerde.

2007 – Website 2.0 – Blogger, Facebook en Twitter

In 2007 werd de straat website gerebrand door Harold Houdijk met een modernere en lichtere look&feel als resultaat. De inhoud bleef zo’n beetje gelijk. 

In 2004 was er al een straat weblog opgericht bij Google Blogger. Weblogs waren helemaal hip in de noughties en hier werden alle nieuwtjes van de straat geplaatst. Ofschoon in de archiefmodus, is dit weblog nog steeds live en te bekijken op https://graafflorisstraat.blogspot.com/, zeker een bezoekje waard voor de nostalgen onder ons.

In 2011 kwamen daar ook nog eens Facebook en Twitter (@GraafFlorisStr) presenties bij. De Graaf Florisstraat was all over the place. 

2008 – TelegraafFloris – PDF versie

Harold Smits is drie jaar lang hoofdredacteur van de inmiddels vier keer per jaar verschijnende TelegraafFloris als Kees de Wit in 2009 het stokje overneemt. Kees gebruikt InDesign en transformeert de krant naar een fraai gestyleerde PDF-versie die per email verstuurd wordt naar de abonnees. 

In 2011 neemt Luuk van der Meer de hoofdredactie over. De redactie groeit en er wordt steeds serieuzer geschreven. Er komen nieuwe rubrieken zoals De Verbouwing, Vanouds en Kids-in-the-Street en er komen vaste columns (Liesbeth en John) en veel recensies (cafés, restaurants, speeltuinen). De krant wordt daarmee ook steeds dikker.

2014 – Website 3.0 en TelegraafFloris nieuwsbrief

In 2014 dan verschijnt de website in zijn huidige vorm. Het ontwerp is wederom verzorgd door Harold Houdijk. De techniek wordt gedaan door Peter Reitsma, de nieuwe hoofdredacteur wordt en tevens webmaster.
De site is gebaseerd op het content management systeem WordPress en kan daarom gemakkelijk geüpdate worden, hiermee is het separate weblog niet meer nodig. De nieuw geschreven artikelen worden allemaal op de website gepubliceerd. De TelegraafFloris wordt een vier keer per jaar verschijnende elektronische nieuwsbrief met daarin verwijzingen naar de nieuwe artikelen op de website. De redactie bestaat afwisselend uit zo’n 4 tot 5 mensen die per krant zo’n 10 tot 15 artikelen schrijven. 

Statistieken

Bij een website en nieuwsbrief kun je allerlei zaken meten.

aantal jaargangen TelegraafFloris18
aantal abonnees366
totaal aantal artikelen 651
aantal bezoekers/maand: ~1400
totaal bezoekers sinds 201783300
terugkerende bezoekers sinds 2017 640
bouncepercentage~75%
gemiddelde sessieduur1m30

Vanwege het al vele jaren gestaag groeiend aantal artikelen over veel uiteenlopende onderwerpen heeft de website een hele hoge vindbaarheid, oftewel, komt hij hoog terug in de Google zoekresultaten. Dit heeft als gevolg dat we veel bezoekers krijgen die eigenlijk niks op de site te zoeken hebben. Dit is terug te zien in het hoge bouncepercentage (=bezoekers die niet verder komen dan één pagina op de website) en de relatief korte gemiddelde sessieduur.

Gerelateerde artikelen

Comments are closed.