Van 2007 tot en met 2012 werkte ik in Gouda en reed ik elke morgen vanuit Rotterdam net voor de ochtendspits (6:30 uur) die kant op. Bij de ‘versmalling’ van de A20 bij Nieuwerkerk aan den IJssel was het ondanks het vroege uur geheid stapvoets rijden in een file. De grote banken crisis van 2008 begon in Nederland merkbaar te worden in het vroege voorjaar van 2009 en dat was goed te zien op de weg. Vanaf februari van dat jaar kon ik zomaar doorrijden bij Nieuwerkerk. De file was verdwenen en is ook nooit meer teruggekomen op dat uur, tenzij er natuurlijk een ongeluk gebeurd was. Dat scheelde 10 minuten reistijd. De verminderde economische activiteit ging overduidelijk gepaard met minder kilometers op de weg. Dit werd bevestigd door wat ik om me heen zag: de etalagetoren met smartauto’s bij Krimpen a/d IJssel was van de ene op de andere dag leeg en stond te huur, overal langs de weg stonden plotseling kantoren leeg en de media maakte gewag van dramatische auto verkoopcijfers.
Dat minder autoverkopen leidt tot minder auto’s op de weg, lijkt een logische gedachte. Als eerste verdwijnen natuurlijk de lease auto’s die gekoppeld waren aan banen die opgeheven zijn, maar ook de prive auto’s die niet of nauwelijks gebruikt worden zullen op den duur verdwijnen, want een auto kost ook stilstaand nu eenmaal geld. Uiteindelijk zou dat moeten leiden tot meer lege parkeerplaatsen in de straat zou men denken. Maar dat geldt blijkbaar niet in de Graaf Florisstraat. Eind augustus 2006 maakte ik vanuit mijn raam een paar foto’s van de straat. Het was midden op de dag dus de meesten auto-eigenaars waren waarschij nlijk weg. Deze foto’s ziet u links.
In september 2013 heb ik op hetzelfde tijdstip weer een paar foto’s van de straat gemaakt. Nu vanaf het balkon een verdieping hoger. Deze foto’s staan rechts.
Het is duidelijk onze straat vertoont een tegendraadse trend. In plaats van een afname zien we juist een toename van het aantal auto’s. Daarenboven zijn de auto’s in 2013 veel nieuwer dan de vele 2e handjes die onze straat in 2006 nog bevolkten. Ook dit gaat tegen de landelijke trend in. Mensen zouden immers langer in hun oude auto blijven rijden, zegt men in de media als oorzaak van de dalende verkoopcijfers.
Was er in de vorige Telegraaffloris ook al niet een tegendraadse lijn (in vergelijking met de landelijke) geconstateerd bij de huizenverkoop in onze straat? zou het één met het andere te maken hebben?
- Wie was Graaf Floris nou eigenlijk? - 4 april 2020
- Indy en de Hazewindhond - 19 december 2019
- Op Stap Met Indy – Dushi - 27 oktober 2019
Hotel Turkuaz Volgend artikel:
Een update vanuit de tuin van Floris