Deel een auto en verrijk je buurt.
Als niet-auto bezitter (bewuste keuze) maak ik wel eens gebruik van een auto van één van onze straatbewoners. Ik blij, zij blij. Zo verdienen ze wat terug op hun auto en komen sommigen van hun schuldgevoel af om een auto bijna altijd werkloos voor de deur te hebben staan. Hun oude auto doen ze nog maar niet weg, want ‘soms toch echt nodig’, ‘grote spullen passen niet in die Greenwheels auto’s’ en ‘beter oprijden dan een nieuwe kopen’. Begrijpelijk. Binnen het bestuur van onze Vereniging Ter Bevordering fantaseren we over het wegdoen van die oude auto’s en met een aantal bewoners te gaat voor wat elektrische deelauto’s. Maar ja, hoe doen we dat?
Ondertussen wordt aan de andere kant van de Middellandstraat door bewoners en gemeente, ondersteund door het Wijkbedrijf, nagedacht over het herinrichten van de Claes de Vrieselaan. De bewoners zouden maar wat graag een deel van de dubbele parkeerstrook in het midden van de straat verruilen voor groen. Maar wie is er bereid zijn parkeerplaats voor de deur in te leveren? De gemeente geeft daar geen cent voor. Maar het Wijkbedrijf denkt dat dit nog best wel eens mee kan vallen en organiseert een bewonersbijeenkomst over het delen van auto’s. Gastspreker is Walter Dresscher, die in Den Haag in zijn eigen buurt en inmiddels ook in andere buurten en steden, succesvol het concept van de deelauto heeft geïntroduceerd. Meerdere bewoners van de Claes de Vriese blijken interesse te hebben om hier verder over in gesprek te gaan. Tot stomme verbazing van de gemeente zouden zo wel eens 10 parkeerplaatsen gewonnen kunnen worden.
Dan organiseert het Wijkbedrijf een aandeelhoudersvergadering in de WijkHub op de hoek Middellandplein/Joost van Geelstraat. Ik ben een van die aandeelhouders. Zo hoor ik – naast andere ontwikkelingen – over de plannen aan de Claes de Vrieselaan. We besluiten over het onderwerp deelauto’s een aparte sessie te beleggen. En zo zit ik op 5 juli met drie anderen wederom in de WijkHub en maken we kennis met Walter Dresscher en zijn ervaringen. Wat blijkt? De droom van uw bestuur bestaat al elders. En wij kunnen dat ook gaan waarmaken! Op basis van de ervaringen uit Den Haag constateren we dat het concept ook hier wel eens goed zou kunnen werken, en dat de schaalgrootte van Middelland hiervoor passend lijkt.
Daarom organiseren we op dinsdag 13 september om 20:00 uur een voorlichtingsavond over deelauto’s in het Hoekpandje van de Graaf Florisstraat 88a, en de mogelijke oprichting van een coöperatie.
Wat is DEEL?
Buurtgenoten richten een coöperatie op, doen hun auto van de hand, leggen geld in (bijvoorbeeld het geld dat de verkoop van de eigen auto oplevert) en leasen een aantal auto’s. De coöperatie bepaalt zelf hoeveel en welke auto’s: elektrisch of niet, klein of groot. Ook stellen de leden de prijzen vast en kiezen zij de standplaatsen. We willen de gemeente vragen dit initiatief te ondersteunen door vaste parkeerplekken toe te wijzen aan de auto’s. In Den Haag heeft de gemeente dat ook gedaan. Met een app reserveer je de auto en open je de deur. Dat lijkt op bijvoorbeeld Greenwheels, maar het verschil is dat de DEELrijders zelf de baas zijn, zelf de keuzes maken en zelf de (financiële) voordelen opstrijken. Om te kunnen beginnen moet de coöperatie tenminste 20 leden hebben. Samen kun je dan vier auto’s aanschaffen. Bij 80-100 leden is een wagenpark van tien auto’s mogelijk.
Elke potentieel geïnteresseerde kan starten met een proefperiode van een half jaar. Je hoeft dan niet meteen je auto te verkopen en kunt eerst ervaren of het bevalt. In Den Haag bleken alle ‘proevers’ na dat half jaar om te zijn en ervoor te gaan. Je kunt ook weer uitstappen (bijvoorbeeld als je gaan verhuizen).
Kosten
Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting, Nibud, heeft berekend dat een auto zo’n €300 – €500 per maand kost, afhankelijk van de grootte. En dan heb je er nog niet mee gereden. Niet goedkoop dus en zonde van het geld als je er maar weinig gebruik van maakt. Het is ook jammer van de ruimte die al die niet-rijdende auto’s in beslag nemen. Daarvoor zouden we andere mooie bestemmingen kunnen bedenken, zoals meer groen. Rotterdam is al zo’n versteend gebied.
Walter rekende eerder zijn buurtgenoten en nu ons voor dat ze in dit plan veel goedkoper uit zijn dan met een eigen auto en toch altijd een auto naar keus beschikbaar hebben.
Je moet om te beginnen een bedrag van €1200 tot €1500 inleggen, meer mag ook. Dat bedrag wordt in vijf jaar terugbetaald, bovendien krijg je over het ingelegde bedrag 5% rente per jaar. Een interessante investering dus. Voor het gebruik zijn er streefprijzen per kilometer, waarbij elektrisch goedkoper is dan benzine. Daarnaast betaal je een bedrag per uur. In Den Haag houden ze aan: € 2,50 in de avond, € 1,25 overdag en gratis in de nacht. Volgens de initiatiefnemers uit Den Haag ben je in alle gevallen goedkoper uit dan met een eigen auto. En ook als je geen auto hebt kan het interessant zijn om in te stappen.
Neveneffect
Voor de hele buurt, dus ook voor de buren die niet meedoen, moet het als belangrijk bijeffect legere straten opleveren. Een leegte die opnieuw ingericht kan worden met bredere stoepen, meer bomen, een buurttuin, een speelplek, fietsenstalling, of een terras. Dat zou mooi passen in de plannen die de bewoners van de Claes de Vrieselaan nu aan het maken zijn. Maar ook voor onze Graaf Florisstraat kan het interessant zijn. Een paar parkeerplekken minder, meer speelplekken voor kinderen of meer groen.
Meer informatie? Uitleg op 13 september!
De deelnemers in Den Haag zijn positief over hun ervaringen. Daar willen we natuurlijk van leren. Ook bij hun is het begonnen met enthousiasme over het idee dat je spullen die je niet vaak gebruikt niet per se zelf hoeft te bezitten, maar ook kunt delen met je buren. En ook daar was eerst behoefte aan meer duidelijkheid. Het is tenslotte nogal een beslissing om afstand te doen van de eigen auto en die te gaan delen met je buren. Maar als gezegd, we starten met een proefperiode van een half jaar als we tenminste 20 deelnemers daarvoor kunnen vinden.
Ben je mogelijk geïnteresseerd? Wil je meer informatie? Van harte uitgenodigd voor 13 september om 20:00 uur, Graaf Florisstraat 88a. Graag van tevoren aanmelden bij nina_huygen@hotmail.com Je kunt je ook vast inlezen op: www.wijzijndeel.nl
- Wally en zijn nieuwe burgemeester - 13 oktober 2024
- Van Middellandse Bodem - 12 oktober 2024
- Nieuwe huisregels - 12 oktober 2024
Free Solo Volgend artikel:
Feest & Workshop met Carine Hooykaas