RogierDieges

Rogier Dieges, contrabasbouwer zonder conventies

door • 25 maart 2017 • Bewoners, Kunst

“Dat mag niet, omdat er geen laatje en deurtje in zit.” Dat droge antwoord kreeg Rogier toen hij voor zijn afstudeerproject had voorgesteld een contrabas te bouwen. Toen heeft ie maar een mooi bureautje gebouwd en voor zijn mentor Lucas Suringar, contrabasbouwer in Rotterdam, mocht hij die contrabas bouwen.

Al een paar jaar liep ik langs zijn huis en verbaasde me over de gedrevenheid die van zijn kleine werkplaats aan de straatzijde afspettert: contrabassen in alle staten van reparatie en afwerking zag ik er liggen, staan en hangen. Toen er later nog iemand bij kwam die er hard aan het werk was dacht ik: reden genoeg om hun eens aan te spreken en te vragen naar hun werk.

[wc_box color=”success” text_align=”left” margin_top=”” margin_bottom=”” class=””]
Rogier Dieges (43 jaar, Krimpen aan den IJssel) bezocht zijn middelbare school in Rotterdam, waarna hij het Hout & Meubileringscollege in Amsterdam doorliep. Sinds 2004 woont en werkt hij in de Beatrijsstraat. Toen ik bij hem binnen liep was me gelijk duidelijk: hier woont en werkt een man met heel veel liefde voor hout! Al tijdens zijn opleiding bouwde hij meubels en muziekinstrumenten voor zijn eigen bandleden en muzikanten van andere bands. En de verbouwing van zijn huisje nam hij met veel hout zelf in handen.[/wc_box]

De contrabas

Bassen, bassen, bassen…

Om in te zien dat het een behoorlijk ambitieus plan is een contrabas te bouwen hoef je alleen maar naar eentje te kijken: wat een welvingen, mechanieken, krullen en speciale openingen! De contrabasbouwer Lucas Suringar in Rotterdam leek Rogier de aangewezen persoon om bij in de leer te gaan. Aanvankelijk was Suringar overrompeld en onzeker over dit directe verzoek, maar nadat hij gehoord had hoe een andere zelfgemaakte bas van Rogier klonk was hij óm. Zo heeft Rogier 2 jaar de mogelijkheid gekregen de kneepjes van het contrabas bouwen te leren van een meester, die geleidelijk aan een collega, vakgenoot en vriend is geworden. Ondertussen heeft Rogier’s vakmanschap er o.a. al toegeleid dat hij alle bassen van het Rotterdams Conservatorium in onderhoud kreeg. Zelfs wat docenten geven hun eigen contrabas in handen van Rogier en sturen hun leerlingen ook weer naar hem! Om hun bas lekkerder te laten spelen, om hem beter te laten klinken, om hem een nieuw laklaagje te geven, etc.

Van leerling naar meester

Een aantal jaren geleden stuurde het Hout & Meubileringscollege een nieuwe leerling naar hem toe die op die school graag vioolbouwen had willen leren, maar had daar de geschikte lessen niet voor. En zo kon het gebeuren dat Petra 4 jaar lang een complete studie instrumentenbouw bij Rogier volgde. Daarbij was leidraad het vioolbouwersboek van Stradivari, beter bekend als Stradivarius, wiens violen nog steeds wereldvermaard zijn. Rogier voegde daar zijn eigen ervaringen, moderne inzichten en methodes aan toe en liet Petra de keus daar haar voordeel mee te doen. Haar eigen ‘afstudeer’- viool werd zeer goed beoordeeld en zelfs met een prestigieuze vakprijs beloond. Daar word je als mentor en leraar natuurlijk wel een ‘beetje’ blij van…
Rogier en Petra besloten het vak gezamenlijk voort te zetten in een bedrijfje, waarin Petra veel onderhouds- en reparatiewerk doet en Rogier meer ruimte heeft zijn eigen ideeën en plannetjes uit te werken. Zo kopen ze ook beide regelmatig oude ‘wrakken’ om op te knappen voor verkoop en verhuur. Daarnaast doen ze tegenwoordig ook het onderhoud voor de SKVR (Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdam) en worden hun bassen zelfs uitgeleend aan muzikanten op het North Sea Jazz Festival. En dat woont en werkt gewoon bij ons om de hoek, he?!

De EUP

Open contrabas en EUP

Een van de grote eigen projecten van Rogier van de laatste 10 jaar is het in eigen beheer ontwikkelen van een elektrische contrabas, zijn zgn. EUP. Daarbij schuwt hij het gebruik van de modernste (digitale) technieken niet om tot het ultieme instrument te komen. Ondertussen heeft hij in die jaren al 15 elektrische contrabassen ontwikkeld, gebouwd en verkocht, steeds weer met nieuwe inzichten en technieken. Dit type bas wordt vooral veel gebruikt in de jazzmuziek, de Caribische muziek, Latin en Salsa en is om die reden dan ook erg populair op Curaçao! Zien we hier een internationale doorbraak? Het bijzondere aan de bas van Rogier is dat via speciale electronica de frequenties van het instrument op meerdere plaatsen op de body worden gemeten en zodanig bewerkt, dat de optimale klank wordt geproduceerd. Zonder overigens het geluid (digitaal) te vervormen: je hoort nog steeds een contrabas, geen Hammond orgel ofzo… Rogier is en blijft een ambachtelijk instrumentbouwer, die wél de voordelen en technieken van de moderne tijd gebruikt, zodat hij zich maximaal kan wijden aan de klank en bespeelbaarheid van een contrabas. Zo is hij nu in staat een bescheiden productie EUP’s te draaien met een constante kwaliteit.

En verder…

Voor de toekomst liggen nog heel wat meer plannetjes op de plank, maar eerst proberen Rogier en Petra een geschiktere werkruimte te vinden. Want dat die twee het in de Beatrijsstraat bijna 5 jaar hebben volgehouden mag ook best een kunst heten…

Op 20 en 21 mei vindt in Den Haag het Dutch Double Bass Festival plaats, waar Rogier zijn elektrische contrabas, de EUP, aan het grote publiek mag voorstellen. Hiervoor is hij speciaal gevraagd door de organisatie onder de noemer van “Atelier in Residence”.

Jeroen Beltman
Laatste berichten van Jeroen Beltman (alles zien)

Gerelateerde artikelen

Comments are closed.